Activities | News

Aula Internacional CEI: La situació actual, perspectives i oportunitats de negoci a Mèxic

29 Jul 2016

L’Ambaixador d’Espanya a Mèxic, D. Luis Fernández-Cid de les Arias Pumariño va presentar el passat 26 d’abril en les instal·lacions del CEI International Affairs un balanç general de la situació actual de Mèxic des del plànol econòmic, polític i social, així com de les relacions que el país manté amb Espanya a nivell comercial i diplomàtic. A més, es va discutir també sobre les oportunitats d’inversió que ofereix Mèxic i sobre l’evolució macroeconòmica que ha experimentat el país, la qual cosa li ha convertit en un mercat summament atractiu per a les empreses espanyoles.

 

Com a país nord-americà, centroamericà, iberoamericà, atlàntic, del Carib i pacífic, Mèxic posseeix una situació estratègica inigualable en l’escena internacional. Es tracta a més d’un país molt obert i dinàmic, fet que l’ha convertit en l’Estat que major nombre de Tractats de Lliure Comerç ha signat fins avui. La seva estabilitat macroeconòmica i àmplia capacitat d’atracció d’inversió estrangera l’han col·locat segons l’índex del Banc Mundial “Doing Business 2016” com el país més atractiu per fer negocis a Amèrica Llatina. Així, els sectors amb major projecció al país són l’energètic, el turístic, l’aeronàutic, el automotriu o el de les telecomunicacions, per esmentar alguns, sense oblidar les infraestructures.

gal1

En el plànol polític, el President Peña Nieto va impulsar en 2013 el Pacte per Mèxic, la qual cosa ha permès dur a terme un programa de reformes estructurals de gran importància, especialment en matèria política, educativa, fiscal i financera, de telecomunicacions i energètica. Mitjançant aquestes mesures s’han intentat liberalitzar els sectors productius i superar les febleses estructurals que han impedit al llarg dels anys el creixement econòmic del país. En tot cas, malgrat que l’impacte de les reformes està trigant a produir-se, és innegable que les xifres en aquest sentit són positives. En el primer any de la presidència de Peña Nieto, el PIB va créixer un 1%, en 2014 un 2%, en 2015 un 2,4%, i s’estima que aquest any arribi fins al 2,7%.
Pel que fa al plànol exterior, és important destacar la gran obertura de Mèxic als mercats internacionals. D’una banda, mitjançant l’Aliança del Pacífic ha creat un mercat comú amb Xile, Colòmbia i Perú; mentre que d’altra banda està estrenyent relacions amb els països asiàtics i amb Estats Units mitjançant la signatura de l’Acord Transpacífic de Cooperació Econòmica (TTP) i del bloc dels MIKTA (Mèxic, Indonèsia, Corea, Turquia i Austràlia). D’altra banda, les Cumbres Iberoamericans que, des de la seva primera edició en 1991, han rebut l’impuls per part de Mèxic i Espanya en l’última, la de Veracruz, on els Estats participants van debatre sobre educació, innovació i cultura.

En línies generals, la relació bilateral entre Espanya i Mèxic ha estat marcada per una història i llengua compartides que han creat un important vincle de complicitat entre els dos països. En 2014, amb motiu de la XI Comissió Binacional, es va preparar una bateria d’acords i memoràndums d’enteniment bilaterals que van reforçar la relació institucional i van ser signats durant de Visita d’Estat del President Peña Nieto a Espanya. Aquesta visita, juntament amb la Visita d’Estat de SSMM els Reis a Mèxic en 2015, va posar en relleu l’extraordinari moment de la relació bilateral.

gal2

Així mateix, tots dos països mantenen una extraordinària relació econòmica i comercial. Amb més de 5.500 empreses espanyoles, el nostre país és, a més, el segon inversor estranger a Mèxic, mentre que Mèxic és el sisè inversor estranger a Espanya. Els intercanvis comercials es mantenen constants, entorn dels 9.000 milions de dòlars anuals, fluïts i amb una balança comercial equilibrada entre tots dos països.Cal destacar que les empreses espanyoles estan molt integrades al mercat mexicà, contribuint a la dinamització i desenvolupant la seva activitat amb un alt grau de responsabilitat social. 

Mèxic, com tots els països, té davant si una sèrie de reptes, reptes en matèria de seguretat, de creixement econòmic o de consolidació de les reformes estructurals, però igualment, gràcies al seu enorme potencial, reforça el seu pes a la regió i com a actor en l’escena internacional.

Artícle escrit per

Sra. Cristina Rodríguez Box

Alumna del Màster en Diplomàcia y Funció Pública Internacional

×ATENCIÓ: Cookies no configurades en l'idioma actual. Revisa la teva configuració al plugin, gràcies!